کشش پاها ممکن است به جلوگیری از بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و دیابت کمک کند

 2 ژوئیه 2020 - تحقیقات جدید منتشر شده در مجله ی فیزیولوژی نشان می دهد که 12 هفته کشش منفعلانه و آسان که به راحتی قابل اجرا است به بهبود جریان خون از طریق اتساع بهتر شریانها و کاهش سفتی آنها کمک می کند.

کشش منفعلانه با کشش فعال تفاوت دارد، زیرا اولی توسط یک نیروی خارجی (شخصی دیگر یا نیروی جاذبه) سبب کشش بخشهایی از بدن شما می شود، در حالی که کشش فعال بوسیله ی خود شما انجام می گرد. تغییراتی که با تمرینات کششی منفعلانه در رگ های خونی مشاهده شده است، می تواند پیامدهایی برای بیماری ها از جمله قاتل شماره یک در جهان یعنی "بیماری های قلبی" داشته باشد.

محققان دانشگاه میلان، 39 شرکت کننده سالم از هر دو جنس را در دو گروه قرار دادند. افراد گروه کنترل که هیچ کششی انجام نمی دادند و گروه آزمايش که 5 بار در هفته به مدت 12 هفته كشش های منفعلانه ی پا برای آنها انجام می شد. محققان تأثیر کشش منفعل بر جریان خون را به صورت موضعی و در بازو ارزیابی کردند. آنها دریافتند که کششهای منفعلانه، سبب افزایش جریان خون در شریان های قسمت تحتانی پا و بازو، و کاهش سفتی شریانها می شود.

هر دوی این تغییرات ممکن است پیامدهایی را برای بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت داشته باشند زیرا از مشخصه های اصلی این بیماریها، تغییر در کنترل جریان خون به دلیل اختلال در سیستم عروقی است.

محققان می گویند: در مطالعات بعدی از این روش برای کمک به بیماران مبتلا به بیماریهای عروقی استفاده خواهیم کرد، تا مشخص گردد که آیا این روش از تمرینات کششی منفعلانه می تواند به عنوان یک درمان جدید بدون دارو، برای بهبود سلامت عروق و کاهش خطر ابتلا به بیماری، به ویژه در افرادی که تحرک کمی دارند، مؤثر باشد یا خیر.

علاوه بر این، کششهای منفعلانه ممکن است در طول بستری شدن در بیمارستان یا بعد از مداخلات جراحی نیز، به منظور حفظ سلامتی عروق هنگامی که بیماران تحرک کمی دارند؛ مفید باشند. همچنین می توان آن را در خانه توسط پرستاران یا اعضای خانواده انجام داد.

یکی از نویسندگان این مقاله، دکترEmiliano Ce ، گفت: این کاربرد جدید کشش منفعلانه به ویژه در دوره پاندمی فعلی که سبب افزایش حصر ما در منازل شده است، اهمیت دارد، زیرا امکان انجام تمرینات مفید برای بهبود و جلوگیری از بیماری های قلبی، سکته مغزی و سایر شرایط در محیط خانه محدود است.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/07/200702100528.htm